تماس با ما جستجو ارسال مطلب آمار سايت عضويت صفحه اصلي
   بهشت یا جهنم ( مرگ از دیدگاه نهج‌البلاغه ) موضوع: دین و اخلاق
 
بهشت یا جهنم ( مرگ از دیدگاه نهج‌البلاغه )


توجه امیرالمؤمنین(علیه السلام) به مسئله مرگ، نوعی آموزش عملی آینده بینی است؛ یعنی نگاه به آینده آن هم نه آینده شصت سال دیگر بلکه آینده ای که با ابدیت انسان گره می خورد.

حجت الاسلام والمسلمین آقایی با اشاره به اهمیت کتاب نهج البلاغه و نیازی که نسبت به رجوع به آن در جامعه کنونی احساس می شود افزود: اگر این نگرش را که معتقد است شرایط امروزی ما مشابه زمان امیرالمومنین(علیه السلام) است بپذیریم باید گفت که ما امروز بیش از هر زمانی به کتاب نهج البلاغه و دیدگاه امیرالمومنین(علیه السلام) نسبت به دردهای جامعه و راهکارهایی که جهت سامان بخشیدن و علاج جامعه ارائه می دهد نیازمند هستیم.

حجت الاسلام آقایی در چهارمین نشست از سلسله مباحث مرگ از دیدگاه نهج البلاغه با این بیان این‏که نگاه به مرگ نگاهی فارغ از آخرت نیست بلکه ادامه زندگی و اول آخرت است، افزود: زندگی انسان از وقتی که نطفه اش شکل می گیرد شروع می شود و تا روزی که به بهشت و جهنم می رود ادامه می‌یابد، پس مرگ میانه حیات انسان است و نه جزیره ای جدا از دنیا و آخرت بلکه پلی بین آنهاست.

وی افزود: سفارش به یاد مرگ بودن در فرمایشات همه ائمه(علیهم السلام) به خصوص در کلام حضرت علی(علیه السلام) یک نقطه ایجابی است نه سلبی، بلکه به وجود آورنده حالتی است که آن حالت، تقوا نام دارد و ما با یاد مرگ فقط رفع غفلت نمی کنیم، بلکه خوبی ها را درخود پرورش می دهیم.

استاد حوزه در پایان با استناد به سخن امیرالمؤمنین(علیه السلام)که می فرمایند، برترین زهد، ذکر مرگ است و کسی که می خواهد ارتقا و ترقی پیدا کند باید یاد مرگ باشد اظهار کرد: یاد مرگ فقط برای گناه سوزی نیست بلکه یاد مرگ هم برای زندگی سازی و هم برای گناه سوزی است این در حالی که بعضی افراد یاد مرگ را نوعی زندگی سوزی و بی توجهی به زندگی دنیایی می پندارند.

منبع خبر: مدرسه علمیه حضرت معصومه(سلام الله علیها)




   خاطرات یک زاهدانی ← بخش اول موضوع: آیت الله کفعمی خراسانی
 
خاطرات یک زاهدانی
عادل مزاری


در سال 1362 پس از رحلت عالم رباني مرحوم آيت ا... كفعمي خراساني بنده به عنوان يكي از نوادگان ايشان و مكبّر مسجد جامع و همراه در بسياري از برنامه هاي دوران انقلاب اسلامي در كنار ايشان با داشتن خاطرات زيادي از آن مرد بزرگ تصميم گرفتم كتابي پيرامون زندگاني ايشان و خاطرات همراهان و آشنايان به رشته تحرير درآورم. با اينكه در آن زمان مطالب زيادي جمع آوري كردم اما به علل مختلف از جمله اينكه مي خواستم كار كاملي ارائه شود و هم قصور و تنبلي،اين توفيق از من سلب گرديد. چندي پيش ايشان را در خواب ديده و عرض كردم مي خواهم كتابي در مورد شما به رشته تحرير درآورم. ايشان با همان صراحت لهجه اي كه داشتند فرمودند خجالت زده از خواب پريدم و...
اينك تصميم گرفتم خاطرات، ويژگي هاي اخلاقي و مستندات و ساير مطالبي كه از ايشان دارم را به رشته تحرير درآورده و به كمك ساير دوستان در صورت توفيق نسبت به انتشار كتاب در مورد ايشان اقدام نمايم. شايد به ميزان كمي دِين خود را نسبت به پدر معنوي سيستان و بلوچستان ادا كنم. لذا از ارادتمندان ايشان درخواست دارم با ارسال خاطرات، عكسها، اسناد و ساير مطالبي كه دارند حقير را در انجام اين مهم ياري نمايند.



سخاوت مرحوم كفعمي:
مرحوم آيت ا... كفعمي در بين علماي سراسر كشور مشهور به سخاوت، مهمانداري و دستگيري از مردم بودند. زدن چند مثال براي مردم بويژه جوانان امروز كه فقط اسمي از ايشان شنيده اند مي تواند جالب توجه باشد.
الف- ايشان هميشه مهماندار بوده و هر كسي به در خانه ايشان مي آمد بايد پذيرايي مي شد حال در خانه هر چه بود و مهمان هر كه بود.
اگر سرظهر مهماني به مسجد جامع مي آمد و يا به درب خانه مراجعه مي‏كرد به سفره ايشان دعوت مي شد و غذا به هر ميزان كه بود تقسيم مي‏گرديد. حتي اگر ميوه كم بود ايشان با حوصله ميوه ها را پوست كنده و تقسيم مي‏كردند.
يادم ميآيد روزي چند نفر براي كاري مختصر به ايشان مراجعه كردند و در خانه هيچ چيز نبود و با توجه به عجله مهمانان براي رفتن، فرصتي براي تهيه ميوه و شيريني هم فراهم نبود.‌آن مرحوم براي مهمانان آب آورده و گفتند حداقل آب بخوريد تا معلوم شود ديدار زندگان آمده ايد نه مردگان.
ب- به مسافرخانه هاي آن روز زاهدان سپرده بودند كه به هيچ عنوان حق پذيرش روحاني و طلبه را ندارند و اگر روحاني مهمان به زاهدان مي آمد (اعم از ايراني و پاكستاني و افغاني و ...) مي بايد به منزل ايشان هدايت مي شد و خود ايشان ميزباني را انجام مي داد و اگر فرد مدت زيادي مي خواست بماند درمدرسه علميه ايشان در كنار مسجد جامع زاهدان پذيرايي مي گرديد.
‌ج- بواسطه اعتقاد زيادي كه مردم به آن مرحوم داشتند از داخل و خارج استان و حتي خارج كشور مبالغ زيادي از وجوهات شرعيه، صدقات، خمس و... دراختيارشان قرار مي گرفت چرا كه ايشان خانواده هاي زيادي را تحت پوشش خود داشته و ماهيانه به آنها كمك مي كردند؛ از سادات مستمند كه كارت پرداخت ماهيانه داشته و مستمندان حاشيه شهر گرفته تا فقراي درب مسجد جامع كه هر روز ظهر وجوه داخل پاكت هاي استخاره و ژتون نانوايي و غذاخوري داشتند تا در راه ماندگان و ساير نيازمندان هر كدام سهم خود را از سفره پراحسان ايشان مي بردند.
در يك جمله درب خانه ايشان هميشه باز، سفره احسان پهن و فردي سخي و اهل كرم و بخشش بودند.








موضوعات








منوي کاربري
نام کاربري:
کلمه عبور:
 
تقويم
<    «  آذر 1390  »    >
شیدسچپج
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930 
آرشيو
» خرداد 1397 (2)
» خرداد 1396 (2)
» آبان 1395 (1)
» شهريور 1395 (2)
» خرداد 1395 (1)
» خرداد 1394 (2)
» خرداد 1393 (1)
» بهمن 1392 (1)
» دي 1392 (1)
» آذر 1392 (1)
» آبان 1392 (1)
» مهر 1392 (1)
» شهريور 1392 (1)
» خرداد 1392 (1)
» اسفند 1391 (1)
» دي 1391 (5)
» آبان 1391 (7)
» خرداد 1391 (3)
» ارديبهشت 1391 (2)
» فروردين 1391 (1)
» اسفند 1390 (1)
» بهمن 1390 (2)
» دي 1390 (3)
» آذر 1390 (2)
» آبان 1390 (22)
» مهر 1390 (2)
» شهريور 1390 (6)
» مرداد 1390 (1)
» تير 1390 (1)
» خرداد 1390 (1)
» ارديبهشت 1390 (6)
» فروردين 1390 (9)
» اسفند 1389 (2)
نقشه‏ی سایت
نظرسنجي

کاملا پای‏بندم
اگر روزه بگیرم نماز میخوانم
گاهی نماز میخوانم
اصلا نماز نمیخوانم



The latest from © Shahid Mazari Main Site